Warsztaty
MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny")
Jak uczyć przez sztukę?
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza nauczycieli na cykl artystyczno-edukacyjny o włączaniu sztuki i twórczości w proces edukacji.
Tym razem w Muzeum nad Wisłą poprowadzimy symulację pracy jak w klasie w oparciu o obiekty sztuki współczesnej, które są zgromadzone w parku Rzeźby na Bródnie. Wykorzystamy do tego cyfrowe zasoby muzeum. Zobaczymy, jak łatwo sprawić, aby lekcja stała się atrakcyjna nawet bez wychodzenia z budynku szkoły. Doświadczymy, jak zastosować twórcze metody używając nowoczesnej techniki i otwartej domeny zgodnie z najnowszymi trendami konektywnej pedagogiki i potrzebami współczesnego ucznia. W inspiracji wybranymi dziełami sztuki będziemy poznawać modelowy twórczy proces edukacyjny. Zobaczymy, jak połączyć twórczość artystyczną z innymi dziedzinami (matematyką, geometrią, geografią, literaturą czy historią).
Oprócz proponowanych działań warsztatowych będziemy rozmawiać o nowych trendach w edukacji, o metodach, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszych uczniów i o interdyscyplinarnej edukacji przez sztukę, która osadzona jest w nowoczesnych teoriach pedagogicznych i osiągnięciach wybitnych naukowców. Doświadczymy, jak aktywizować podczas zajęć lekcyjnych wszystkie zmysły, które w trakcie procesu uczenia się wzmacniają się wzajemnie.
Cele główne muzealnych spotkań warsztatowych dla nauczycieli i edukatorów:
-
zapoznanie z ideą edukacji przez sztukę;
-
szerzenie kreatywnej pedagogiki i twórczej dydaktyki;
-
prezentacja potencjału edukacyjnego poszczególnych wystaw i wybranych dzieł;
-
podkreślenie roli sztuki i przedmiotów emocjonalnych w systemie edukacji;
-
pobudzenie postaw twórczych środowiska edukacyjnego;
-
inspiracja uczestników do dynamizowania systemu edukacji przez korelację sztuki z innymi dziedzinami i twórcze działania prowadzące uczniów do kreatywnego i krytycznego myślenia oraz samodzielności;
-
uwrażliwienie na moc współpracy międzyprzedmiotowej;
-
poszerzenie środków pozyskiwania komplementarnej wiedzy (m.in. twórczość, doświadczenie, korzystanie z domeny publicznej);
-
tworzenie systemowego środowiska estetycznego wychowania i świadomego odbioru kultury;
-
wcielanie metod pracy wykorzystujących zasoby grupy i jednostkowe uzdolnienia.
Motto warsztatów: Twórczy nauczyciele wychowują twórcze dzieci (wg teorii modelowania Sternberga). Wspomaganie uczniów w procesie odnajdywania tego, co naprawdę lubią robić to jedno z podstawowych zadań nauczyciela twórczości, bo ludziom trudno jest osiągać rzeczywiście wyjątkowe wyniki w dziedzinach, które ich nie interesują (Sternberg, 2001).
Trudność: stopniujemy zasięg wiadomości i poziom trudności działań wraz ze specjalizacją grupy i potrzebami uczestników, dostosowując wydarzenie do wymogów edukacyjnych, uwzględniając wytyczne podstawy programowej.
Środki dydaktyczne: dzieła uznanych artystów wizualnych i muzycznych, filmy, videoinstlacje, reprodukcje, dźwięki miasta i natury, przestrzeń zastana itp.
Materiały i narzędzia potrzebne do przeprowadzenia zajęć: m.in. folie malarskie, bloki techniczne, samoprzylepne taśmy, tektura, ołówki, nożyczki, woda, kubeczki i zakręcane butelki plastikowe, różne formaty i kolory papieru.
Uwaga! Warsztaty trwają 2,5 godziny. Prosimy o pełny udział w tym czasie.