Wystawa
Park Bródnowski
Kondratowicza/Chodecka
Park Rzeźby na Bródnie. Rozdział III
„Toguna” to projekt Pawła Althamera zrealizowany w Parku Rzeźby na Bródnie, związany z fascynacją artysty kulturą Dogonów, afrykańskiego ludu zamieszkującego południowo-środkowe Mali w Afryce Zachodniej.
Althamer odbył swoją pierwszą podróż do Kraju Dogonów w 1991 roku, uznając że doświadczenie to „obudziło i zmieniło jego świadomość”. Lud ten wierzy że pochodzi z kosmosu, lądując wiele tysięcy lat temu nad jeziorem Debo w galaktycznej arce. Podczas swojej drugiej podroży do Dogonów w 2009 roku, w towarzystwie kilkorga mieszkańców Bródna, Althamer poznał rzeźbiarza Youssufa Darę. Postanowił zaprosić go do Warszawy ze specjalną misją – wzniesienia afrykańskiej toguny na Bródnie.
Toguna – drewniana wiata o grubym dachu, oparta na rzeźbionych kolumnach - jest istotnym miejscem dla ludów dogońskich, będąc miejscem spotkań i narad mieszkańców wioski. Konstrukcja, która powstaje przy Parku Bródnowskim, jest nie tylko potencjalnym miejscem społecznej integracji, ale pełnić też ma prozaiczną funkcję przystanku autobusowego. Integralną częścią nowego bródnowskiego projektu Althamera jest także kolejna podróż – pielgrzymka artysty i jego przyjaciół do Mali, skąd powrócą oni w towarzystwie dogońskiego rzeźbiarza. Youssouf Dara – autor bródnowskiej toguny będzie Przybyszem, posłańcem z innego świata, lądującym na Bródnie, niemal jak w wierzeniach dogońskich, na pokładzie kosmicznego statku wśród afrykańskiej sawanny. Sztuka pełni bardzo istotną rolę u Dogonów – to za sprawą magicznych umiejętności artystów Wszechświat utrzymywany jest przy życiu. Raz na 60 lat w dogońskich wioskach odbywa się Sigui, ośmioletni obrządek „odnowy Kosmosu”. Centralną rolę podczas obrzędu pełni Matka Masek – kilkumetrowa drewniana struktura wykonywana, za każdym razem na nowo, przez plemiennego rzeźbiarza.